The Insider & Ana Zoe Zijlstra

Kunst, literatuur, muziek, politiek.. maatschappelijk en cultureel is deze Insider enorm onderwezen. Ana Zoe Zijlstra is kunstwetenschapper en legde reeds een ondernemend en top parcours af. Elke dag zet zij zich in voor de succesvolle hedendaagse galerie Xavier Hufkens als Associate Director. Private Art Tours ging met haar in gesprek!

– Dag Ana Zoe, we kennen elkaar lange tijd en hoewel het niet zo lijkt op het eerste zicht heb jij ook net als mij andere roots dan België. Zou je hier wat kunnen toelichten in hoeverre dit jouw gevormd heeft als persoon en hoe dit jouw blik als vrouw in België beïnvloedde?

Ik verhuisde naar Brussel toen ik veertien was. Hoewel we slechts de landsgrens overstaken, heeft de stap van een middelgroot dorp naar de hoofdstad van Europa op zo’n leeftijd een beduidende impact gehad.

Het betekende een verbreding van mijn referentiekader op een leeftijd waarin ik mijzelf aan het ontplooien was. Hoewel ik naar een Vlaamstalige school ging, waren bijna al mijn vrienden niet-Belgische oorsprong: Spaans, Syrisch, Marokkaans, Grieks, Libanees, noem maar op! Dat was een eerste bewustwording. Dit ging gepaard met het ontdekken van Brussel als stad en diens vele gezichten. De hoge concentratie kunstgaleries, veelheid aan concerten en toegankelijke culturele overdaad heeft niet alleen geholpen om te aarden, maar heeft ook mijn keuze ondersteund om Kunstwetenschappen te studeren. Zonder dit, was ik wellicht een hele andere kant opgegaan.

– In tijden van Corona beseffen we allemaal hoe cultuur een gemis kan zijn. Hoe bijzonder is de culturele wereld voor jou op een dagdagelijks niveau?

Cultuur is voor mij een grote drijfveer geweest het afgelopen jaar. Hoewel de “IRL” ervaring wellicht even heeft moeten inboeten, heeft de digitalisering veel vergemakkelijkt. Plots was alles met één klik bereikbaar: concerten konden online worden bekeken en beluisterd, er waren podcasts, kunstcollecties en tentoonstellingen bekeek ik via een scherm: alles werd allemaal online geplaatst. En er was plots ook allemaal tijd voor! Vanuit mijn woonkamer heb ik enorm veel gezien, gehoord en geleerd. Op dat vlak is het dus werkelijk een verinnerlijkingsproces geweest. Anderzijds heb ik ondertussen een hele gezonde appetijt voor het «echte » leven opgewekt, een hernieuwd joie de vivre.

Installatiezicht Tracey Emin, ‘Detail of Love’. Photo-credit : Allard Bovenberg, Amsterdam. Courtesy: the Artist and Xavier Hufkens, Brussels

– Waarom zet je je elke dag in voor Xavier Hufkens. Kan je een beetje toelichten voor de lezer wat jouw functie inhoudt?

Een kunstgalerie heeft meerdere rollen, zowel zichtbaar als onzichtbaar: het ondersteunen van kunstenaars en hun carrières. Vaak gaat het verder dan het organiseren van tentoonstellingen, het promoten van kunstenaars en het verkopen van kunst; wij verlenen allerlei diensten : het uitgeven van boeken, talks, etc. Wij faciliteren, zodat de kunstenaars zich zoveel mogelijk op hun werk kunnen concentreren.

Concreet is mijn baan tweeledig: enerzijds ben ik persattaché en verantwoordelijk voor pers en communicatie binnen de galerie, anderzijds werk ik nauw samen met kunstenaars vertegenwoordigd door de galerie.

– Zijn er boeiende projecten waar je momenteel mee aan de slag bent op het werk? Iets in de pipeline dat jij zeker de moeite vindt om toe te lichten?

Met de galerie breken we binnenkort een nieuw hoofdstuk aan. We renoveren en verdriedubbelen de historische galerieruimte in Elsene. Op architecturaal vlak gaat het om spectaculair design, maar er komt zoveel meer bij kijken. Het bidet tegelijkertijd een moment om bij veel zaken stil te staan, vragen te stellen, toekomstgericht te denken, … Het worden opwindende tijden!

Een kunstgalerie heeft meerdere rollen, zowel zichtbaar als onzichtbaar: het ondersteunen van kunstenaars en hun carrières. Vaak gaat het verder dan het organiseren van tentoonstellingen, het promoten van kunstenaars en het verkopen van kunst.”

– Waar haal jij dagdagelijks energie uit om te doen wat je doet?

Genoeg slaap! Af en toe eens wegstappen van kunst — via boeken, goede vrienden en familie of sport — helpt om mij een frisse blik en gezonde energie te behouden.

– Wat zijn jouw grote voorbeelden in de kunstwereld op dit moment of wie vormt mee jou kritische blik en referentiekader?

Ik houd van mensen die goed voorbij het evidente kunnen te kijken en nieuwe verbanden kunnen leggen. Van mensen als Alex Ross, David Van Reybrouck, Malcolm Gladwell, Joost Zwagerman, Simon Schama, Richard Dawkins, Carel van Schaik en Kai Michel heb ik veel opgestoken.

– Als je even je ogen zou sluiten en al het geld van de wereld, de beste mensen, geen compromissen… waar zou je naar toe willen in de wereld en met wie?

Goh, er staat zoveel op mijn lijstje. Het hoeft niet eens ver van huis te zijn. Maar als geld er niet toe zou doen, organiseer ik een evenement met mijn favoriete kunstenaars, schrijvers, historici en filosofen, musici. Het moet een feest zijn voor alle zintuigen, maar ook voor hart en hoofd! Gratis en toegankelijk voor iedereen.

Wees ontvankelijk, creatief en receptief. Kijk, lees en absorbeer en zorg dat je blijf leren. Heb één oog naar het verleden en één oog naar de toekomst.

-Wat adviseer je toekomstige kunstwetenschappers of heb je een gouden tip voor nieuwe professionals in de kunstwereld?

Wees ontvankelijk, creatief en receptief. Kijk, lees en absorbeer en zorg dat je blijf leren. Heb één oog naar het verleden en één oog naar de toekomst.

– Dankjewel Ana Zoe, we nodigen je zeer graag uit op een van de volgende Private Art Tours events! Wie is jouw ideale date voor Private Art Tours?

Dat is een moeilijke om te kiezen! Roberta Smith, Ann Temkin, Caravaggio, Michelangelo, David Van Reybrouck of Giorgio Locatelli. En vooral : Naomi Meulemans & Giovanna Tama, natuurlijk !

Terug naar archief Volgende post