The Insider & Vera L’Ecluse

Elke maand licht ‘The Insider’ voor Private Art Tours het werk van een kunstexpert toe, ditmaal gaan we in gesprek met Vera L’Ecluse, Gallery Relations Coordinator bij Art Brussels. Wat maakt van een kunstliefhebster een kunstexperte? Wij zijn alvast overtuigd door Vera’s boeiende verhalen en kregen een blik achter de schermen van de fantastische kunstbeurs voor hedendaagse kunst Art Brussels. Vera L’Ecluse gezien door de ogen van haar vrienden zou je het best kunnen beschrijven als ‘topvrouw’. Private Art Tours ging verder op onderzoek!

– Eerst en vooral,
wie is Vera achter de job?

VERA: Ik zie mezelf als een ambitieus persoon, vooral om resultaat te bereiken in mijn werk want dat geeft enorm veel voldoening. Nu ik mooie kansen krijg om er iets mee te doen ga ik er ook volledig voor. Hoewel ik ook ontdekte dat het nodig is om geduldig te zijn, zonder te veel te vragen. Verder ben ik een doorzetter en heb ik gemerkt dat minipasjes vooruitzetten even belangrijk kan zijn. Al vraagt het soms om jezelf een beetje onzichtbaar te maken, zal ik er altijd voor blijven gaan een vooropgesteld doel te bereiken. Als het resultaat er is vind ik het op dit moment in mijn leven niet zo erg om op de achtergrond te werken. Buiten mijn werk geniet ik enorm van kunst en mooie dingen zien. Samen zijn met familie en vrienden kan echt deugd doen.

“Galeries vervullen een belangrijke rol tussen musea en kunstenaars een goede galerie beaamt dit ook.”

– Je hebt al een boeiende weg in je carrière afgelegd,
hoe ben je bij Art Brussels terechtgekomen?

VERA: Via een vriendin, Katinka Vandevelde, werd ik gevraagd om spoedig op de beurs te helpen, dit ging toen vooral over kunstwerken uitpakken en de kunstenaars helpen. Alles verliep heel erg vlot en operationeel heb ik veel kunnen meewerken. De mensen waarmee ik gewerkt had hebben na afloop vele goede woorden gezegd en toen kon ik starten bij VIP Relations. Dus allemaal super toevallig maar op het juiste moment, want ik zat zonder job en had voordien ook ervaring met galeries. Dus dit leek een goede combinatie.

– Een mooie nieuwe uitdaging?

VERA: Voor mij was het leuk om eens aan de andere kant te staan tijdens Art Brussels. VIP Relations werkt een jaar aan een planning om het beste te voorzien voor de VIP’s tijdens de 4 dagen van de beurs. Het was niet per se wat me echt passioneerde want je hebt hierdoor minder contact met de galeries en de kunstenaars, maar het was een enorm interessante ervaring.

Vorig jaar werd ik gevraagd om meer binnen ‘Gallery Relations’ mee te werken als Gallery Relations Coordinator wat voor mij een zeer mooie functie is. Veel mensen zien galeries in een dubieuze rol en denken dat ze alleen maar geld willen verdienen ten koste van de kunstenaar. Maar dat is een serieuze misvatting, zonder galeries zouden veel succesvolle kunstenaars waarschijnlijk niet bestaan. Er is namelijk meer aan een galerie dan het oog op winst maken. Galeries vervullen een belangrijke rol tussen musea en kunstenaars een goede galerie beaamt dit ook. Spijtig genoeg zijn er ook vele galeristen die enkel gefocust zijn op geld verdienen. Wat wel begrijpelijk is want een galerie runnen is ontzettend duur.

 “België heeft de reputatie om het grootst aantal verzamelaars per capita te hebben. Bovendien staat de Belgische verzamelaar bekend om zijn honger naar opkomende, nog onbekende kunstenaars.”

– Waarom verkies je om voor een beurs te werken
en niet voor een galerie?

VERA: Zelf zou ik niet meer voor een galerie willen werken omdat het zo’n intens persoonlijke aangelegenheid is. Het is heel moeilijk om je in de galerie van iemand anders in te werken en van al zijn/haar kunstenaars te houden en hun werk te verdedigen. De enige “oplossing” zou zijn om zelf een galerie te openen, dan weet je zeker dat je als een blok achter elke kunstenaar op het rooster kunt staan. Wie weet ooit misschien.

Het is dan ook geweldig om bij Art Brussels op de rol van gallery relations te kunnen werken. Je ontdekt er enorm veel kunstenaars en kan veel bijleren van de verschillende galeristen. Wat me hier vooral in boeit zijn de verhalen over de kunst en kunstenaars van de galeristen zelf. Sommige galeristen zijn namelijk vol geloof in hun kunstenaars en blijven hen soms gedurende heel hun carrière steunen, door dik en dun, dat is echt bewonderingswaardig. Ik vind het fantastisch hier zoveel kennis in op te doen.

Onze primaire rol is heel sec verwoord een stand verkopen aan galeristen, maar ook hier proberen we een serieuze ervaring van te maken en tonen dit met veel enthousiasme aan de galeristen. We willen duidelijk maken dat Art Brussels top galeristen samenbrengt en we vragen hen ook om vernieuwend te werken. We moedigen hen aan om solo tentoonstellingen te organisren waarbij één kunstenaar cetraal staat. Op deze manier willen we hen er aan herinneren dat de ‘content’ van de galerie bijdraagt aan de kwaliteit van de beurs. Daarnaast organiseren we ook zelf artistieke projecten, door bijvoorbeeld een (of meerdere) kunstenaar(s) uit te nodigen om één van onze sponsor lounges in te richten.

Art Brussels VIP Welcome 2019

“Art Brussels is meer dan ‘verkopen’ en helpt de galeristen om interessante combinaties van kunstenaars tentoon te stellen. Op deze manier willen we een lange termijn visie naar voren schuiven en steeds inhoudelijk topkwaliteit leveren.”

– Zijn het goede tijden
voor Belgische kunstenaars?

VERA: Volgens mij krijgen meer mensen een ‘voice’ en is er veel meer diversiteit te zien op de Belgische kunstmarkt. Een paar jaar geleden was Outsider Art bijvoorbeeld nog niet zo zichtbaar in België als nu. Het is zeker een boeiende tijd waarin veel mogelijk is.

– Wat maakt van Brussel een interessante kunstlocatie?
Wat houd je hier?

VERA: Brussel heeft als grote voordeel dat het heel veel kunstenaars op een relatief kleine oppervlakte samenbrengt. Dit maakt de stad een strategisch kosmopolitische plek dicht bij andere belangrijke centra België heeft de reputatie om het grootst aantal verzamelaars per capita te hebben. Bovendien staat de Belgische verzamelaar bekend om zijn honger naar opkomende, nog onbekende kunstenaars. Art Brussels doet het heel goed op gebied van internationale kunstenaars. België heeft een dankbaar publiek, ze zijn geïnteresseerd in jonge kunstenaars. Wij hebben er op Art Brussels zelfs een aparate sectie voor, Discovery, en we zien dat het een succes is. De galeristen laten ook blijken dat Belgen een sociaal publiek zijn; zo komen ze vertellen dat er veel gesproken wordt met de galeristen en dat men nieuwsgierig is naar onbekende kunstenaars en galeries. We hebben hier te maken met een ingetogen maar serieus en geboeid publiek.

Vera bij Office Baroque
Kunstwerken door Jan De Cock

– Sinds maart dragen we allen de gevolgen van het Corona virus,
Art Brussels werd uitgesteld naar april 2021. Is er sprake van een ‘Corona Effect’ op jonge kunstenaars en galeristen?

VERA: We merken dat grote galeries goed blijven verkopen, maar voor de kleine galeriehouders is dit helemaal niet zo evident. De lage verkoopcijfers ten gevolge van het virus heeft natuurlijk een grote impact op de kleinere galeries. Dit betekent voor velen minder budget om projecten van kunstenaars te steunen. Spijtig genoeg zijn de meeste galeries klein in België.

– Corona Effect op
Vera?

VERA: Initieel had ik een grote zorg; dat ik mijn job ging verliezen. Daarnaast was het gewoon ontzettend spijtig dat een heel mooi moment, de beurs zelf, niet kon doorgaan. Ondertussen is gebleken dat elke crisis inderdaad een uitdaging is: we zullen het beursconcept volledig moeten heruitvinden en bekijken hoe het veilig kan op vlak van bijvoorbeeld social distancing en extra aandacht voor hygiëne, zonder in te boeten aan het feestelijk connecteren tussen galeristen, verzamelaars en kunstenaars.

– Heruitvinden is niet altijd eenvoudig,
hoe pakken jullie dit aan?

Een belangrijk initiatief dat wij tijdens deze crisis lanceren, in samenwerking met Gallery Viewer, is een online viewing room. Hiermee willen we onze galeries de kans geven om online met onze VIPs en bezoekers te connecteren en hopelijk ook wat werk te verkopen. Het verschil met andere online platforms – want tegenwoordig biedt elke kunstbeurs wel zoiets aan – is dat de onze relatief lang zal open zijn (bijna drie weken) en dat we onze galeries aanmoedigen om wekelijks hun selectie te veranderen en te proberen steeds een thematische selectie of een solopresentatie voor te stellen.

Hierdoor trekken we het profiel van onze beurs door online, namelijk verzorgde en gecureerde presentaties. Door dat er wekelijks niewigheden zullen te ontdekken vallen, hopen we zo ook de aandacht van onze online bezoekers vast te kunnen houden en hen te kunnen triggeren om meermaals terug te komen rondsnuisteren (terwijl op de meeste platforms enkel de eerste dag een hit is). Ons platform zal gelanceerd worden op 28 mei om 11u en blijft bezoekbaar tot en met 15 juni. Je kan erop zonder je te moeten registreren (ook een innovatie! dit werkt drempelverlagend!) en je kan de toegangsknop vinden vanaf 28 mei op de homepage van onze website.

– ‘Flattening the curve’ heeft dus ook
een positief effect op jou?

VERA: En of! Ik moet niet meer naar mijn werk pendelen wat toch een serieuze commute was van een uur en veertig minuten heen en terug. Verder heb ik nu tijd om elke avond een lange wandeling te maken van anderhalf uur. Thuis koken we veel meer en je hebt niet het gevoel dat je iets mist, want er is niets! Geen overdrive meer, geen fear of missing out! Maar ik kijk er wel naar uit om sommige dingen terug te hernemen, ik mis mijn collega’s enorm. In de toekomst hoop ik zeker terug naar concerten te gaan en ik kijk er echt naar uit terug tentoonstellingen te kunnen bezoeken. 

Heb jij nog ‘lock down’ tips
voor ons? 

VERA: Zelf lees ik super graag en eigenlijk uitsluitend romans, omdat ik er zo van geniet. Onlangs las ik het schitterende boek ‘ The Hare with the Amber Eyes’ , het gaat over de familie van kunstenaar Edmund De Waal. Het verhaal over een rijke Joodse familie in de 19de eeuw intrigeerde me enorm. De familie verzamelde kostbare Natzuke, Japanse hand vervaardigde parels uit kostbare materialen die gebruikt worden om kleding samen te houden. De parels zijn kunstwerkjes op zich en waren in die periode nog betaalbaar. Het boek beschrijft hoe de collectie van het ene familielid naar het andere gaat en zo kom je meer te weten over de familiegeschiedenis. Dit verhaal brengt alles waar ik nieuwsgierig naar ben samen, Joodse cultuurgeschiedenis, kunstgeschiedenis en de recente Europese geschiedenis in een super goed boek!

“Enkele andere boeken waar ik ook van genoot; The Travelers door Regina Porter en Austerlitz door W.G. Sebald”

Vera na
de lock down?

VERA: Corona of niet, ouders zijn belangrijk! Ik probeer hen met de fiets een bezoekje te brengen dat is een rit van anderhalf uur heen en dan nog eens terug. De galeries gaan gelijdelijk aan terug open in de week van 11 mei en ik zal blij zijn er terug te kunnen langsgaan. Maar verder heb ik geen grootse dingen gepland, ik popel ook niet echt om op vakantie te gaan. Mensen in levende lijve spreken en zien, that’s it!


Art Brussels vind je ook terug via het online platform www.artbrussels.be
Volg ook #onlineexhibitions op sociale media zoals Instagram en bekijk de tentoonstellingen die klaar waren gezien te worden!
Art Brussels is een kunstbeurs voor hedendaagse kunst en maakt deel uit van het grotere beursbedrijf Easyfairs.
Vera werkt in een vast team van zeven man, tijdens de beurs kan dit tot 150 personen oplopen.
Ten gevolge van COVID-19 werd Art Brussels uitgesteld naar 22 – 25 april 2021 alle informatie kan je volgen op de website.

Terug naar archief Volgende post