The Insider & Jefta Lammens

Deze Insider is een echte duizendpoot. Na afgestudeerd te zijn in Conservatie en Restauratie van hout en textiel, is ze daarnaast ook gespecialiseerd in de restauratie van Plastics. Voor Private Art Tours gaf ze een kijkje in haar bedrijf en komen we achter de schermen in haar atelier!

(Fotografie Kate Maveau)

-Wat vind je boeiend aan je job?

Jefta: De combinatie van het praktische met het theoretische. Er moet vaak een oplossing worden gezocht binnen de nauwe grenzen van wat mogelijk is. Elk object is ook anders, wat het interessant maakt. Iedere keer moet je opnieuw nadenken over hoe je de behandeling aanpakt en het zoeken naar juiste materialen. Het is ook heel dankbaar om een object in ere te herstellen of om het in een museum te zien staan. En vaak kom je op plaatsen waar niet iedereen komt.

Belgie is qua aanwezigheid van kunst en erfgoed echt een speeltuin. We zijn verwend op dat vlak.

-Met welk project ben je nu bezig? 

Jefta: Ik ben met veel verschillende projecten bezig. Het grootste project momenteel zijn de wandbespanningen in het kasteel d’Ursel in Hingene. Na 6 jaar werken loopt het project in mei 2021 af. Door de Covid crisis is de bijhorende tentoonstelling verschoven naar mei volgend jaar. Daarnaast komt er nog een mooi meubelset van Hendrickx aan. Er staan nog enkele stoelen klaar en volgend voorjaar is er nog een afbouw van de tentoonstelling ‘Kleureyck’ in het Designmuseum in Gent.

-Wat is het mooiste project of uitdaging waar je aan gewerkt hebt?

Jefta: Het project in Kasteel D’Ursel in Hingene was enorm leuk door de grote schaal. Een set van twee stoelen en een driezit zetel van Hendrickx voor het Designmuseum vond ik een heel mooi project. Hiervoor moest ik de interne stoffering reconstrueren, wat wel een interessante uitdaging was.

Set van twee stoelen en driezit zetel van Hendrickx in het Designmuseum © Michiel De Cleene 

-Zijn er aspecten aan je job die je minder goed ligt? 

Jefta: Als zelfstandige is er altijd nog papierwerk, offertes en ander administratief werk. Dat is de minder leuke kant van een eigen zaak te hebben. Maar aan de andere kant is het zelf op zoek gaan naar projecten wel heel spannend.

-Work Life balance, hoe pak jij dat aan? 

Jefta: Met een kind in huis probeer ik bewust thuis te zijn en met mijn familie bezig te zijn. Het helpt dat mijn vrouw ook zelfstandige is en haar eigen agenda beheert. Zo kunnen we beiden flexibel zijn als er eens iemand langer moet werken. Ik doe ook veel mailverkeer op mijn smartphone om minder achter de computer te moeten zitten. Maar gezien ik mijn werk best wel graag doe voelt het ook niet als een straf om er na de werkuren mee bezig te zijn. 


-Wat is jouw droom voor jouw bedrijf?

Jefta: Een eigen atelier dat helemaal ingericht is naar mijn zin, met alle machines en tools. Dat zou een droom zijn. Op zich zet ik mij ook niet vast aan het hebben van een bedrijf. Mocht er een interessante job in een instelling komen zou ik daar ook voor gaan. Het gaat mij om het werk als restaurator, de vorm mag altijd veranderen.


-Is er iemand naar wie je opkijkt?

Jefta: Er is niet echt een specifiek persoon naar waar ik opkijk. Ik heb wel bewondering voor mensen die heel diep kunnen gaan in een specifiek onderwerp en daar alles over weten. Het is altijd leuk om met zo mensen te spreken. Daarnaast is het ook niet moeilijk om bewondering te hebben voor de ambachtsmensen als je een mooi gemaakt object binnen krijgt. Zeker in tijden waar alles maar een bepaalde tijd moet meegaan en als gevolg van slechte kwaliteit is gemaakt.


-Hoe is het voor jou om in België restaurator te zijn?

Jefta: Belgie is qua aanwezigheid van kunst en erfgoed echt een speeltuin. We zijn verwend op dat vlak. Wat soms maakt dat er niet altijd geld is om alles even goed te bewaren. Ik denk dat elk museum in het binnen- en buitenland wel zijn budgetaire beslommeringen heeft, dat merk je wel wanneer je met mensen uit het buitenland praat. Hoewel het altijd leuk is om eens te werken in een museum met echt goede budgetten. 

Het is niet moeilijk om bewondering te hebben voor de ambachtsmensen als je een mooi gemaakt object binnen krijgt. Zeker in tijden waar alles maar een bepaalde tijd moet meegaan en als gevolg van slechte kwaliteit is gemaakt.


-Leuk weetje dat je de laatste maanden ontdekt?

Jefta: Ja! Zeer random wel. Er zijn kapperszaken die een uithangspaal hebben met witte, rode en blauwe strepen. Vroeger konden kappers ook aderlaten en dit gaf aan dat het kon worden uitgevoerd in het kapperssalon. Ik vroeg mij altijd af voor wat dit kon staan.


-Heeft Covid – 19 een grote impact gehad op jouw werkzaamheden?

Jefta: Ik heb steeds kunnen doorwerken maar er is veel verschoven waardoor mijn planning op het moment wat chaotisch is. Er zijn verschillende deadlines die nu samenkomen en andere opdrachten zijn vooruitgeschoven. De grootste impact komt nog volgens mij, als gevolg dat culturele instellingen minder budget gaan hebben. Hopelijk komt de sector wat door de impact heen.

Meer weten? Go to www.jeftalammens.be

Terug naar archief Volgende post