Vogel, Karel Appel (1921-2006) en de Mythe van het Maken

Een silhouet tegen een zwart blinkende achtergrond, in de vorm van een eenvoudige vogel. Levendige lijnen, maar schijnbaar doffe kleuren.

Karel Appel (1921-2006), een van de belangrijkste leden van de CoBrA-groep, vervaardigde dit werk in 1954, zoals de signatuur en datering onderaan links verraden: K.Appel’54. Appels Vogel, die deel uitmaakt van de omvangrijke CoBrA-collectie van The Phoebus Foundation, prikkelt de nieuwsgierigheid. Schilderde de Amsterdammer deze figuur echt even spontaan als een kind tekent op een blad papier — waar de CoBrA-beweging prat op ging — of is er meer aan de hand?

Een diepgaande studie van de verflagen van Appels compositie levert vernieuwende inzichten op over de werkwijze van deze experimentele kunstenaar en biedt belangrijke handvatten voor het conserveren en restaureren van zijn oeuvre. Vanwege het onconventionele materiaal-gebruik valt de fragiele Vogel immers niet te behandelen met traditionele restauratietechnieken.

Het doek illustreert treffend welke schat aan informatie het kunstwerk zelf prijsgeeft door een zorgvuldige analyse met het blote oog te combineren met geavanceerde opnametechnologieën.

Verflagen vertellen zoveel meer dan je op het eerste gezicht zou denken.

Uit de publicatie: Vogel, Karel Appel (1921-2006) en de Mythe van het Maken
Uitgeverij: Phoebus Focus XIV,
Auteur: Naomi Meulemans

ISBN 978 94 638 8334 4
D/2019/14.672/11

Artikel door

Naomi

Naomi Meulemans (°1987) Moderne kunst restaurator – conservator bij The Phoebus Foundation (Familie Huts, Antwerpen). Ze behaalde haar master aan de Koninklijke Academie voor Schone kunsten (Antwerpen) en specialiseerde zich in Kunst en Economie aan de Katholieke Universiteit Leuven. Ze werkte vier jaar in New York voor het restauratiebedrijf Fine Arts Conservation Group en breidde haar kennis in moderne kunst uit te Antwerpen bij The Phoebus Foundation.

Hier onderzoekt en beheert zij de Latijns – Amerikaanse, de Belgische hedendaags en de CoBrA deelcollecties. Zij heeft een passie voor ondernemen en houdt zich dagelijks bezig met het verbinden van entrepreneurs met de kunstwereld via Private Art Tours, het Plato netwerk van VOKA (Kamer van Koophandel Antwerpen) en door het schrijven van publicaties.

Sedert januari 2020 focust ze zich op het inrichten van een universitaire opleiding op voor restauratie en conservatie in Ethiopië. In augustus 2021 realiseerde ze hiervoor de organisatie Ethiopian Art Conservation Program.

Terug naar archief Volgende post